«[…] Δεν θωπεύει τάχα εμάς τους ίδιους μια πνοή του αέρα που περιέβαλλε τους προγενέστερους; Δεν υπάρχει στις φωνές που αφουγκραζόμαστε μια ηχώ όσων έχουν σήμερα σιγήσει; […]» (Βάλτερ Μπένγιαμιν, «Για την έννοια της Ιστορίας», ΙΙ, μετ. Γ. Φαράκλας – Α. Μπαλτάς, Ο πολίτης, τεύχος 43, Νοέμβριος 1997).
“[…] Streift denn nicht uns selber ein Hauch der Luft, die um die Früheren gewesen ist? ist nicht in Stimmen, denen wir unser Ohr schenken, ein Echo von nun verstummten? […]” (Walter Benjamin, “Über den Begriff der Geschichte”, ΙΙ).
1. POST MORTEM. Οι δισκοθήκες αποτελούν μνημεία υποκειμενικότητας, αναδεικνύονται σε LOCI - τόπους, μοναδικά σημεία όπου συντελείται το συνεχώς αναβαλλόμενο μυστικό ραντεβού του αρχαϊκού με το σύγχρονο. Στο παρελθόν δεν αναζητούμε την ιστορικότητα, αλλά την αιώνια συγχρονικότητα.
Οι πληγές, οι ουλές, οι χαράξεις – μαρτυρίες, βίαιες, τυχαίες ή ηθελημένες (κατηργημένοι δίσκοι του Μ. Θεοδωράκη επί χούντας), τα σκρατς των δίσκων βινυλίου (το «μαύρο μάρμαρο» του 20ου αιώνα), αφήνουν να διαφανούν οι απρόοπτες δυνατότητες ακροάσεων, αλλά και αβυσσαλέων ηχητικών εκσκαφών! Τα «ευρήματα», των οποίων η επανάχρηση συμβάλλει στην κατασκευή της ΜΝΗΜΟΤΕΧΝΙΚΗΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ως παροντικό ενέργημα – συμβάν…, παλαντζάρουν με το παρόν, αδυνατίζοντας την επικράτειά του, αλλάζοντας την ισορροπία μεταξύ χώρων – χρόνων, διαστέλλοντάς την.
2. FLATUS VOCIS. Οι φωνές, οι ηχογραφημένες φωνές νεκρών, πνοές των φωνών, εν προκειμένω η διάσημη (voce passione) του Demetrio Stratos, η voce divina της Μαρία Κάλλας, η υπερφωνή του agro-rocker Τάκη Καρναβά, η φωνή του εμιγκρέ Κώστα Χρόνη, είναι κάτι παραπάνω από απλή αποτύπωση σε δίσκους βινυλίου, είναι ηχητικές συνιστώσες που δυναμιτίζουν την παροδική νηνεμία…, δημιουργούν μαρμαρυγές, κύκλους, κυματώσεις, φοβίζουν ως φωνές επελθούσης κρίσης, τρομάζουν τα αγριοπούλια που πετούν προς τον Νότο…, η ομίχλη υποχωρεί, το τοπίο κόβεται στα δύο…
O μαύρος δίσκος βινυλίου (locus) αναμένει μια αιχμή για να ηχήσει, ν’ αναστηθεί η φωνή χωρίς βιβλικές εκλαμπρύνσεις. Μ’ έναν κυνόδοντα σαρκοβόρου, με τα νύχια του αρπαχτικού, με το αγκάθι ενός ρόδου, με τον αθάνατο εν είδει βελόνας… Οι δίσκοι αναγορεύονται σε τόπους απελευθέρωσης.
3. SONIC HAPPENING. Τέσσερις DJ, ο Π. Χαραλάμπους, ο Ά. Κράλλης, ο Π. Πανόπουλος, ο Β. Χαραλαμπίδης, αναλαμβάνουν να δημιουργήσουν ένα ηχητικό περιβάλλον δοκιμιακότητας, συγχύσεων, αυτοσχεδιασμού, διευθετήσεων… Τζαμάρουν, διαφωνούν, συμφωνούν…, διασκεδάζουν. Το υλικό, μικρά προγράμματα… εντός μιας διευρυμένης ηχητικής κοινότητας… σχεδόν χωρίς έδαφος.
Πάνος Χαραλάμπους
Nοέμβριος 2016
“[…] Doesn’t a breath of the air that pervaded earlier days caress us as well? In the voices we hear, isn’t there an echo of now silent ones? […]” (Walter Benjamin, “On the Concept of History”, II, trans. Harry Zohn).
“[…] Streift denn nicht uns selber ein Hauch der Luft, die um die Früheren gewesen ist? ist nicht in Stimmen, denen wir unser Ohr schenken, ein Echo von nun verstummten? […]” (Walter Benjamin, “Über den Begriff der Geschichte”, ΙΙ).
1. POST MORTEM. Record collections are monuments of subjectivity, they become lOCI – places, singular points where the eternally suspended, secret appointment of the archaic and the contemporary is to take place. In the past, we do not look for historicity, but an eternal contemporaneity.
The wounds, the scars, the engravings – confessions, violent, random or purposeful (withdrawn records of M. Theodorakis during the Military Junta), the scratches of vinyl records (the “black marble” of the 20th century), disclose the potential contingencies of listening, but also of the abyssal sound excavations! The “findings”, which are re-used to help construct the MNEMOTECHNIC INSTALLATION as a present act – event…, counterweight the present, minimizing its domain, changing the equilibrium of space and time, constantly expanding it.
2. FLATUS VOCIS .The voices, the recorded voices of the dead, vocal breaths, in this case the famous (voce passione) of Demetrio Stratos, the voce divina of Maria Callas, the super-voice of the agro-rocker Takis Karnavas, the voice of the migrant Kostas Chronis, are much more than a simple printing in vinyl records, they are sonic components that bomb the temporary calmness…, they create gleamings, circles, tidal waves, they scare as voices of a coming crisis, they frighten the wildbirds that fly to the South…, the fog is dispersed, the landscape is cut in two…
The black vinyl record (locus) is expecting a stylus in order to resound, so that the voice will be resurrected without any biblical splendors. With the dogtooth of a carnivore, the nails of a predator, with a rose-thorn, an agave-leaf as a needle… The records are proclaimed to be places of liberation.
3. SONIC HAPPENING. Four DJs, P. Charalambous, V. Charalambidis, A. Krallis, P. Panopoulos, assume the quest to create a “sound environment” of testing, agitation, improvisation, rearrangement… Τhey meet for a jam session, they disagree, they agree with one another…, they have fun. The material, minor programmes…, inside a widened sound community… almost without territory.
Panos Charalambous
November 2016
Translated by P. Panopoulos